Friday, June 3, 2011

berbudi kepada tanah..kita merasa...

salam,
ari ni nak cerita pasal pokok nenas yang laki aku tanam sekeliling rumah kitorg ni...wah...nampaknye hidup subur di kawasan rumah kami..tapi aku tak sempat nak ambik gamba...tunggu dah keluar buah baru aku tepek kat sini...hehehehe...tapi aku akan tunjukkan baka nenas yang laki aku tanam tu...kalau korang nak tau buah nenas ni terlalu manis..kalau cukup matang buah nenas ni punya berat boleh cecah sampai 3-4 kilo..bayangkan la..masa kitorg datang ni pon masih muda dah besar mcm buah tembikai...dah betul2 masak lagi la... besar..agaknye tanah kat sana mmg subur ..baja lak baekk punya..tu yang jadi mcm ni...tapi takpe..aku akan tengok hasil kat rumah aku nnt...

nenas ni muda lagi..tapi saiz mcm 2 x ganda nenas biasa
yg dah masak
tengok tu..jambul nenas tu banyak..selalu sebiji nenas satu je jambul kan.. so laki aku pon mintak jambul nenas tu untuk tanam kat rumah kami...

sian kau nenas..abis jambul2 ko kene gondol...hehehe

tak tau ni nenas jenis apa...tapi ikot kata cik mat yg jaga lembu laki aku tu..ini nenas madu..dia pon tak sangka jadi besar..bila aku tanya baja apa pakai..hampas kelapa sawit je..sebab sana mmg kawasan felda kelapa sawit...

harap2 menjadi la nenas kita kat umah tu ye bang...

19 comments:

Kakzakie said...

Besar sungguh nenas ini. Kalau ambil benih yg dibahagian tepi buah memang lebih baik dari jambul atas. Itulah yg menjadi agaknya. Boleh buat macam-macam resepi lepas ini ye....

sha a.s said...

Tgk nenas ko ni,terase nk mkn durian...

*pehal lari topik

bujal X said...

nanas sarawak kah? saya suka nanas~~uuhhh~~mintak sebijik~~

Ayuraza said...

husband orang memang suker..kalo kitaorang beli nenas yang agak2 nak masak mesti kopek masuk peti ais n cecah kicap..sedap....teliur..

Ayuraza said...

husband orang memang suker..kalo kitaorang beli nenas yang agak2 nak masak mesti kopek masuk peti ais n cecah kicap..sedap....teliur..

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

nenas baik untuk paru paru dan baik untuk orang sedang lapar

AYuNG said...

sedap tuh klu buat air nenas...tp bukan blend, masak kan nenas tuh..:) hehe

wahida said...

sihat betul nenas tu...

rATu kEBaYA said...

nenas cicah kicap cili sangatlah sedap

redza said...

wah sedap tu..lama dh xmkn nenas nih

Mommy Fara said...

wah! seronoknye! nak sebijik boleh? nak bt pajeri nenas! suke! suke!

POHPALEH BURGER said...

perghh geramm oo tgk nenas tu.... aku bab2 berkebun neh mmg ska.. maklum ler org kg hehe.....

chichi said...

kak zakie,
hehehe..betul tu..

sha,
kau mmg selalu gitu la...

bujal,
boleh..kene tungguuu...hehehe

ayuraza,
betul tu..sedap wooww

chichi said...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o,
hahahahaha....

ayung,
penah gak buat mcm tu..best3

kak wahida,
tu la..mcm sapa?tut....

ratu kebaya,
betol3...

chichi said...

redza,
apalagiii...pg cari..hehehe

mommy fara,
boleh..datang rumah..heheh

pohpaleh,
ok..sama mcm suami saya.

sarah-najwan said...

nenas ni kalu beli mau cecah 5 hengget kot sebijik sb akak salu beli..akak suka mkn ngan colek..hhee

potong kecik2..buh colek rojak..taryk dlm peti ais..then makan..seme anak beranak akak sukak tau..hehe

kokser kokdam said...

wah3... sedak nyo make colek nanas

CaDLyNN said...

besar betul nenas tu..kalo nenas madu bestla~ sedap

gedek! said...

Ini rumah spongebob