Monday, May 23, 2011

menu hujung minggu

Salam,

pagi-pagi aku dah buat dajal tepek gamba makanan..hahaha..saja jer aku nak buntangkan mata korang yang layu sbb dah sedap tido lama masa cuti tu kan..kahkahkah..ok3 kembali kepada topik hari ini..aku nak kongsi cita pasal sabtu mlm minggu hari tu...aku dok pening nak masak apa..sekali aku teringat aku ada beli daging batang pinang kat tesco..tetiba je dapat idea nak buat beef steak la...tapi ni resepi aku main bedal jer...janji aku bakar daging tu..huhuhu..rupa pon ada la mcm steak jadi laaa....yang penting laki aku cakap sedap!yess!!berjaya...pengsannnnnnn jab...ahaksss




ini la rupa daging yang telah dibakar selama 3 jam..sempat la aku mengemas rumah..lipat baju..tengok cerita korea..


hiris nipis...sebab daging yang aku masak tu sekilo..maka tebal la kan...takot ada darah
dengan tak masak punya pasal..aku hiris la..ternyata daging itu lembutttttt...


kalau korang perasan..daging tu mengeluarkan jus...



ini la menu makan malam hujung minggu kami 3 beranak..asik makan nasi je hari2..bosannn...tuka menu la sekali sekala..huhuhu..masa makan ni..hujan lak turun..
perut dah kenyang...terus ZZzzzzzzz dengan lenanye...



kalau nak cuba buat ikot resepi aku...senang nak mampos...letak daging dalam dulang pembakar..korang campak kerot (potong la ikot suka korang)..kentang (kalau sebijik belah 4 sahaja..)bawang (pon belah 4)bawang putih (tak payah buang kulit..cuci bersih2 pastu belah 2)
tumbuk lada hitam,garam,origano kering..pastu tabur kat daging ...dah siap semua untuk bakar curah secara mendatar minyak zaitun..panaskan oven 160'c bakar sampai 3 jam.




15 comments:

rATu kEBaYA said...

memang nampak sedap...

rATu kEBaYA said...

memang nampak sedap...

wahida said...

okeh, aku tau mmg sedap!!

gedek! said...

daging keluarkan jus?

Boleh berniaga Jus Daging macam ni...!

wardah said...

wah yan, nampak sangat sedappp!

Just Call Me Bitt said...

hahahahah yg penting sempoi dan senang i like....hi chichi salam kenal, singgah terus folow balik ;)

chichi said...

jadi semua kene cuba baru tau wooo...

uncle,
sedap apa kalau ada org jual jus daging..penambah perisa dalam masakan..huhuhu

sha a.s said...

perghhh..bak la seslice dua...ehehe..rajin nye ko ni haa...tgk mcm aku, wknd hr tu gantung kuali x masak pn psl lepak umah parents...ahaha...mkn terus la jwbnye :p

.:Mama Dhia:. said...

sedapnyer..simpler jer ek..leh try ni..

NM02 said...

kau ada nak buatkan utk aku....

esok bawak, rajin tak?

daddyzkool said...

mmg serender kalau ada gambar makan2 ni....meragam perut dibuatnya...

iduraz said...

aduii..sedapnyer!

AEDAN said...

Yan...Buku resepi yg ko pinjam dulu dah pulang ke...???

chichi said...

aedan,
tu majalah play boy la...

iduraz,
mesti cuba tau..senang bangat..hahaha

daddyzkool,
hehehehe

ronggenglela said...

yan...aku rasa ko tak pernah pinjam buku resepi dari sesiapa kan?..sebab ko belajar masak pon melalui MIMPI...tapi satu jer aku nk tanya?..PERIUK BELANGA aci kt belakang umah aku tu ko dah pulangkan ker belom?