Thursday, May 26, 2011

tak payah ke umbai..kat rumah pon boleh..

salam,

sebenarnye aku ingat dapat la letak gamba aku kat jeti ke..gerai seafood kat umbai ker..gamba2 kat melaka ari ni.. sebab aku kepingin mau kesana malam tadi...benda yang aku nak cari adalah sotong goreng tepung dier....yumyumyum...rangup ngan terbaik..aku selalu makan kat gerai no 6..tapi tak tau la korang..tapi sedeh sangat2 laki aku blik lambat...tak dapat pegi malam tadi..dengan perasaan geram aku terus masok dapo..bukak peti sejuk keluarkan apa yg ada...sekali aku tengok..ada sotong..ada ikan..ada kerang...ayam..jadi..aku terus mulakan rutin hariaan aku masak..laki aku ni lecehh...dia suka makan kat rumah..kalau makan kat lua pon..blik rumah dia suruh aku masak burger la..buat benjo la..elok aku masak je...sama kann..hehehe


ini la yang aku sempat buat...sotong goreng tepung,ikan 6 rasa(masam,manis,masin,pedas,rangop,terangkat)hahahaha..kerang beraroma,dengan tomyam ayam sayur kobis.
ikan 6 rasa.he3
nak buat senang jer..lebihan telo dan tepung untuk sotong tadi..aku lumo kat ikan ni..pastu goreng pakai minyak goreng sotong tu jugak..goreng sampai rangup..angkat letak atas pinggan..sos atas ikan tu.. aku pakai sos cili thai dengan sos tomato lepas aku dah tumis bawang merang,bawang putih dan serai.. campo semua bahan(masak bahan yg ada kat rumah jer)


sotong goreng tepung.

sotong tu cuci bersih2..potong bentuk cincin..tos air lu..rendam dalam telo yg dipukol mcm nak wat telo dada tu...tanpa garam tau sbb tepung kentucky yang aku guna tu mmg dah masin.
kuali dah panas..tuangkan anggaran minyak 2 cawan..kalau korang kaya..letak la sebotol...sbb minyak banyak pon bagos...dah celop dalam telo masuk dalam bekas tepung
setelah sekata tepung tu campak je dalam kuali..goreng sampai rangup..api sedang2 jer..


tomyam ayam dengan kobis.

aku tengok ada sayur kobis jer..so aku bedal jela..

mula2 didihkan air dalam periok..campak serai dan bawang puteh yg dititek,bawang besa separuh biji yg dihiris, daun limau purot,daging ayam, 2 cube tomyam.tutup periok sampai mendidih..masok kobis pulak..

kerang beraroma.

tumis bawang,bawang putih,titekkan serai..masukkan kerang tutup sampai masak..


pas makan tido..nikmatnye duniakan...hahaha

19 comments:

gedek! said...

Lepas tido, makan lagi...

Weh!

Ni boleh bukak kedai, ni...!

bujal X said...

mana gambar nasi?????

haha~

misya said...

ringkas tapi menyelerakan

qemaishak said...

Walau ringkas tapi puas hati makan kat rumah..kebersihan pun terjamin ..
Salam kenal:)

Sedetik Cuma said...

bestnya... my hubby pun suka mkn kt rumah. Ni kira bnyak gak lauk ni Yan. Malam-malam nk masak..perhhh. K. raz bole la setakat msk 2 menu..tu pun simple e.g msk sardin tempoyak..hehe janji hubby I hirup kuahnya.. :)

Yan said...

sedapnya nampak... makan sure lagi sedap ni.. terrer masak ye..

munna said...

BANYAKNYA MENU LAUK SEKALI MAKAN

nurkaloi said...

wahhh masak....bestnyerk lau pandai masak

Mamamya said...

uihhh...byknya lauk..rajinnya memasak.. :D

kokser kokdam said...

wah3.. ambo br jah lpas makan.. tp tinguk gamba ni, raso nk makang lg la pulok..

chichi said...

uncle,
dulu ada cita2 gak nak bukak kedai makan.tapi takot lupa diri..hehehe

bujal,
ooo nasi tengah masak atas dapo masa ni..

misya,
ni cara melepaskan geram sebenarnye..hehehe

chichi said...

qema,
betul tu..agaknye itu la yg laki yan pike.

kak raz,
hehehe..

kak yan,
ala kak biasa2 jer..pengsan jab..he3

kak muna,
ni bahan2 yang kalau tak masak akan reput sertamerta..laki saya suka membeli..kadang2 bawak bekal kat opis..hehehe

nurkaloi,mamamya,
macehhh...

kokser,
alamak..kene timbang pas ni...

♥Mrs.Eady♥ said...

terus lapa tau!hikhikhik...

rATu kEBaYA said...

hebat ni.. sekali 4 jenis lauk.. dah memang macam kat umbai dah... kalau akak kat rumah paling banyak pun dua jenis lauk je... sayur dan ikan cukop...

AEDAN said...

MAKAN SELAGI TERMAMPU...Nanti2 dah terbaring time tu org datang bawa makanan pun mampu tengok aje...!!!

RuHiL said...

waaa...! nak nanges tgk kerang ni.. dari ngidam masa ngandung aleeya.. sampai aleeya da setahun setgh ni pon tak dpt lagi nak makan kerang ni.. uhuhuhuw.. nak balik mesia..!

ct shah said...

sedapnya yan.pandai ko judukan lauk ni ngn lauk ni.leh aku try kat umah ni.bagi laki aku surprise!hahahaha..

ronggenglela said...

ok yan,....aku taw hati & perasaan ko ...bila kita nak keseronokan,...mesti dalam kepala otak teringat nk pergi MELAKA...so, masa muda ni kita enjoy semua kat MELAKA,...dah tua esok kita pergi ke MEKAH,,,,lebih kurang jerk bunyi dia!!!

Luke said...

This cannot have effect in actual fact, that is what I think.
denver airport limo service | Dermatologist Dallas Tx | ppc management services