Friday, May 27, 2011

tak kenal maka tak cinta

salam.

hari ni aku nak kongsi cita bab makanan jugak..tapi aku tak tau la korang penah makan ke tak..aku ni mmg suka mencuba makanan yg jarang dapat..tapi laki aku selalu akan muntah,lari jauh2 bila tengok aku makan...elehhhhh..tu pon nak geli..kalau tak cuba mana nak tau benda ni sedap ke tak..kalau benda ni tak sedap kenapa org masih makan...tol tak kawan2 sekalian..hehehe...tapi satu jer aku tak leh telan..buah durian..hahaha..dulu aku penah ada kes..(susah untuk aku terangkan)tapi tempoyak aku suka....tah apebenda tah kan..tapi yg aku sempat ambik gamba yg ada bawah ni jer..

cuba teka ini ikan apa??
jawapannye..ini adalah ikan puyu..sapa2 tak penah rasa elok cuba sebab rasa dia sedap..isi lembut dan halus..berlemak2 gitu..masa aku dapat ikan ni pon..aku pegi pahang teman laki aku tengok ladang..singgah pasar malam kat mempaga..aku beli sekilo rm17..Huh!! mahalkan ikan puyu..tapi mmg ramai org beli..laki aku mula2 nak beli ikan patin jer..sebab suruh aku masak tempoyak..aku kebas la sekali ikan puyu..sebab aku tak penah rasa..laki aku cakap nak buat apa ni...aku diam angkat kening je..terus dia tengok org tu siang ikan puyu ngan ikan patin yang aku dah pilih hidup2 kat situ..semua ni diternak dalam sangkar sg pahang.
dalam tengah tengok tu sempat lak laki aku jeling2 kat aku sambil geleng kepala..pas dia bayar..dia cakap kat aku.. kau tak makan siap kau..cehhh..
tapi disebabkan aku dah beli ikan ni banyak..aku keluarkan ikan ni masa aku singgah rumah pakcik yang jaga lembu2 laki aku tu..kitorg makan kat sana malam tu..wahh ternyata diorg anak beranak pon suka..laki aku je berlagak tanak rasa sbb dia kata menyeramkan je muka ikan puyu tu..mcm muka kau...siotttt luuuu...


ni pulak telo belangkas..

ada kakak kat opis aku ni mengandong..dia mengidam telo belangkas..dia tanya aku kalau jumpa tolong belikan..aku pon cari punya cari org kata tak musim la..belangkas pg bercuti tempat lain la..ceritanye mmg aku tak jumpa la..sekali dia datang kat aku bawak belangkas dengan muka riang gembira...ada org dapat cari belangkas 2 ekor(sepasang)..sbb semua dah tau kan belangkas ni mmg berdua je.. ke mana2..agaknye..tengah sedap bermadu asmara kene cekop..alahai..sehidup semati pon berdua ye kau belangkas...telo belangkas ni org kata sedap gulai dengan bakar..tapi ada gak yang cakap beracun kalau tak kene cara siang..tapi aku dah dengar mcm tu aku pon cuba la rasa..sedap sangat ke telo belangkas ni..aku pon rasa la yg akak opis aku ni dah bakar siap2 kat umah...rasa telo ni mcm liat2 sikit..aroma bila dibakar mcm makan wayar tv..tak tak tak..boleh la...sedap jugak...dan aku masih hidup..


isi belangkas ni sedap giler masak gulai..rasa mcm isi ketam...tak caya cuba la...


kancil..

punca aku makan bukan sebab aku mengidam..tapi kebetulan aku sekeluarga pegi tengok atok aku kat perak..kawasan lenggong..mmg cantek la..hutan masih banyak..udara sana pon best je...tasik raban kalau pagi2 mcm kat syurga..(penah pg ker)canteknye permandangan..dengan kabus..sesuai untuk org nak tenangkan fikiran bila mengalami krisis rumah tangga..tak tak tak..bebanan kerja seharian...(ayat coverline)..ceritanye..ada 2 budak lelaki(10-12 thn) org asli kat sana datang jumpa atok aku bawak kancil yg diorg jerat..dia cakap kalau nak.. dia jual rm20 seekor.atok aku beli la kancil tu...sebijik mcm kucing besa dia.pas atok aku sembelih..nenek aku siang..mak aku pulak masak kancil tu kari...kalau korang nak tau kancil ni manis..sedap dari ayam..kalau korang tak tau tu kancil..mmg korang akan ingat ayam...isi putih...lembut..family aku tengok aku je makan..yg lain semua nak cepat2 blik makan kat lua..sbb tak boleh terima..lagi2 laki aku mcm lipas kepanasan..dalam kete aku borak2 dengan laki aku...kenapa tak makan..dia cakap terbayang kucing..Huh!! kalau sesat kat hutan..tak ada kfc..tak ada mcd..mampos mati kebulor..sekali.........

laki aku balas apa korang tau..aku tak akan sesat dalam hutan sbb aku tak masuk hutan..elehhhh belagak la luuuuu...


sekian...terima kasih..selamat berhujung minggu...

11 comments:

NM02 said...

aku sokong ape laki kau cakap... hahahaha

rATu kEBaYA said...

senang tak memilih makan ni.. tapi kalau aku memang tak masuklah.. huhuhu.. tekak mmg tak leh terima pun.. ikan sepat tu makan jugaklah.. tapi yang ikan sepat masin je..

wahida said...

aku tak makan ikan puyu ni...aku rasa ko sorang je makan...hahaha!! selalunya org mkn ikan sepat...ikan puyu ni org buat bela je utk elakkan rumah dr kena samun atau kena santau...

Sedetik Cuma said...

Aduhh, aku tk ley tgok kancil tu...ngape rase nk nengessss tgok pic tu...huhuu
tp aku suka ikan puyu tu... :)

AEDAN said...

Ikan puyu tu aku tak makn sbb jenis ikan darat / ikan air tawar memang aku tak boleh makan sbb mak aku tak ajar kot...!!! (lagi pun apa yg laki ko cakap tu ada kebenaranya...!!!)

telor belangkas tu aku pernah raba aje tapi tak makan pula sbb tak menyelerakan aje..

kancil aku pernah makan dulu dulu tapi dah lama tak makan sbb HARIMAU dah baham dulu sebelum aku baham.. Lagipun tak sampai hati nak makan kancil bila dok mengenangkan dia menipu buaya..!! (sang kancil & buaya ni cerita yang selalu wife aku ceritakan kat anak anak sebelum tido)

Apu pun yan...SYABASlah kat ko semua ko makan dah macam beg plastik hitam usus ko tu..!!!

sha a.s said...

weyh, tasik raban, lenggong tu kg aku tau x! ke ko mmg x tau???!!! bangga aku ko ckp kg aku cantik!!!! whewwwhuuuu~~~ raya ni dtg kt aku ok?! aku ajak awal2 ni...

gedek! said...

Weh! Tak pernah makan kancil...

Tapi kat kedai mana ada orang masak menu ni...?

Tak pernah jumpa!

ct shah said...

yan,pelik2 makanan ni.
ikan puyu biasa org bela jer utk elak kena santau @ sihir.yg telor belangkas lak mmg meremangkan bulu hidung aku.geli mat..mat..mat..:-)
yg kancil tu mcm kesian jer nak makan.kecik jer badan dia.ntah2 tu anak kancil tak?ko tak baik tau,entah2 dia masih menyusu ngn mak dia.

munna said...

munna pun tak pernah makan 3 ekor binatang tu... ikan puyu tu kak rumah ada bela je...

Just Call Me Bitt said...

pergghhhh mcm2 jenis satu pon belum pernah try...hehe kena try ni...

ronggenglela said...

ko citer pasal IKAN yan?..perghhh...SEKILAS IKAN DI AIR, aku tahu YANG MANA JANTAN YANG MANA BETINA~...cam kenal jerk!!!statement sapa tuuuuuuu?